Przychody American Airlines w 2024 roku przekroczyły barierę 54 mld dolarów, lecz rosnące koszty operacyjne sprawiły, że wypracowany zysk netto wyniósł „zaledwie” 846 mln dolarów. Wynik przewoźnika z siedzibą w Forth Worth wypada blada na tle jednego z dwóch głównych konkurentów (United Airlines), który „na czysto” zarobił 3,5 mld dolarów. Marża netto American Airlines to zaledwie jeden proc.
Robert Isom, dyrektor generalny American Airlines, uważa, że rok 2024 był dla przewoźnika z „wielkiej trójki” dobrym okresem, albowiem linie zdołały osiągnąć postawione cele. – Nadal niezawodnie prowadzimy działalność i ją przeprojektowujemy, aby zbudować jeszcze bardziej wydajne linie lotnicze. To, w połączeniu z naszymi działaniami komercyjnymi, zaowocowało dobrymi wynikami finansowymi w czwartym kwartale – wyznał Isom.
Operator z główną siedzibą w Forth Worth, przewożąc ponad 210 mln pasażerów, odnotował łączne przychody w wysokości 54,2 mld dolarów amerykańskich, o 2,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Działalność pasażerska odpowiadała za 91 proc. całkowitych przychodów, podczas gdy świadczenie usług przewozu frachtu i poczty wygenerowało 804 mln przychodów – tj. spadek rok do roku o 0,9 proc.
Koszty operacyjne wzrosły o 3,7 proc. do poziomu 51,5 mld dolarów. Najwięcej pochłonęły wynagrodzenia (16 mld dolarów), podczas gdy w roku 2023 wydatki American Airlines wydatki z tego tytułu wyniosły 14,5 mld dolarów. Prawie 10-proc. wzrost wynika z zawartego układu zbiorowego pracy między przewoźnikiem a członkami personelu pokładowego i pracownikami obsługi naziemnej. Koszt jednorazowych, dodatkowych wypłat wyniósł 643 mln dolarów. Spadek cen paliwa na światowych giełdach przyczynił się do odnotowania spadku kosztów paliwa, które w roku 2023 kosztowało linie 11,4 mld dolarów, o. 6,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Największy wzrost kosztów (16,2 proc.) odnotowano z tytułu napraw samolotów.
American Airlines wypracowały 2,6 mld dolarów zysku operacyjnego, podczas gdy w roku 2023 zysk EBIT był wyższy o ponad 420 mln dolarów (13,9-proc. spadek rok do roku). Wydatki nieoperacyjne pochłonęły 1,4 mld dolarów, co pozwoliło liniom odnotować zysk przed opodatkowaniem w wysokości 1,15 mld dolarów. Po opłaceniu podatku dochodowego zysk netto zamknął się w kwocie 846 mln dolarów, o 24 mln dolarów więcej niż w roku 2023. Wynik finansowy przewoźnika jest dobry, lecz w porównaniu z United Airlines (
3,5 mld dolarów zysku netto) wypada blado, gdyż marża netto wyniosła zaledwie jeden proc.